Kata szakmája szerint zenész, most négy gyermeke mellett zenedobozokat készít.
Hogyan találtál a kezdeményezésre?


A székesfehérvári kezdeményezéseket az elmúlt sok évben figyelemmel kísértem, de éppen ez elkerülte volna a figyelmemet, ha egy ismerősöm nem hív fel, hogy mit tudok róla :)

Mire helyez nagy hangsúlyt az újonnan megalakuló óvoda, iskola?

A mi kezdeményezésünk igyekszik két lábbal a földön állni, és ezért az óvoda és iskola létrehozásánál is nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy milyen kézzel fogható előnyei vannak a Waldorf-pedagógiának. Nekünk nagyon fontos, hogy nem egy üzleti vállalkozásba vágtunk bele, hanem egy nonprofit közösségi kezdeményezésbe, hiszen a Waldorf intézményeket mindenhol szülői körök hozzák létre, a Waldorf-közösség egy szociális szféra. Fontos, hogy a gyerekeink biztonságban legyenek, hogy a Waldorf-pedagógia egy államilag elismert alternatív oktatási rendszer, hogy a tévhitekkel ellentétben komoly ritmust, határokat és szabályokat állít, de ami talán a legfontosabb, hogy a gyerekeink tudatos, szabadon gondolkodó, választani és változtatni képes fiatalokká, később felnőttekké érnek ebben a szellemiségben.

Kriszta gyönyörűen tűnemezel, két gyermeket és gyapjú tündéreket nevel :)
Mesélj személyes élményedről, hogyan kerültél ide?


Szándék nélkül érkeztem, nem ismertem a Waldorf módszert. Kíváncsivá tett a kezdeményezés maga, az azzal járó feladatok – 2 gyerekem születése után kihívásnak, szép feladatnak tekintettem a kezdeményezésben való részvételt. Ahogy elkezdtem dolgozni, és egyre több feladatot vállalni, megismerkedtem a módszer milyenségével is, amit a legideálisabbnak ítéltem meg a gyerekeim számára. Így lett a laza dolgozgatásból, valódi, kemény munka, és abból, hogy „végülis de jó lenne” az, hogy „erre óriási szükség van”. Most már nem tudom máshol elképzelni a gyerekek és ezzel együtt a családunk iskolás éveit, csak Waldorfban.

Szerinted az anyagiak határozzák meg, hogy milyen színvonalú egy oktatás?

Inkább úgy fogalmaznék, hogy könnyebb a színvonalasan oktatáshoz megteremteni a feltételeket, ha pénz is társul hozzá. Könnyebb és gyorsabb megvenni az új, szép eszközöket, padokat, székeket, könnyebb ideális épületet találni, ha nincs anyagi akadálya. Nagy dilemma volt ez nálunk is az épület kiválasztásakor. Volt egy gyönyörű, parkos, drágábban és sok bizonytalansággal, és volt egy kevésbe tetszetős, olcsóbban és kevésbé meseszerű környezetben, de fantasztikus tulajdonosi hozzáállással. Volt aki a szívére hallgatott volt aki a gyakorlatiasn énjére, amikor dönteni kellett. Végül a biztonságra törekedtünk. Azt majd az idő mutatja meg, hogy jól döntöttünk e, de most úgy érezzük. Alapító tanárunk is azt a tanácsot adta, hogy ne rizikózzunk, a szellemiség, a hangulat nem azon épület milyenségén múlik, hanem rajtunk, amit bele teszünk. Mi már látjuk, hogy csodálatos lesz!
Szóval nem, azt gondolom nem múlik az oktatás színvonala az anyagiakon, de sokat hozzátehet. Úgyhogy azért lottózunk, hátha… :D

Pálma két gyermek édesanyja, nem mellékesen egy utazási iroda vezetője.
Mesélsz egy személyes élményt, ami a kezdeményezés során ért téged?


Nehéz kiragadni csak egy személyes élményt, mert az elmúlt másfél évben rengeteget éltem meg, éltem át! Mostanában nagyon sok időt fordítok a hivatalokkal való kapcsolattartásra. Felemelő érzés átélni azt, hogy olyan emberek képesek nem kevés időt, fáradtságot beletenni a mi kezdeményezésünkbe, akiknek nincs személyes érintettségük, de tudják és folyamatosan tudatják, hogy jó ügyért teszünk nap, mint nap. Az ember a mindennapokban szembe találja magát a hivatali bürokráciával, a falakba ütközésekkel és most azt tapasztalom, hogy ajtók nyílnak meg, falak "omlanak le", mert mások is hisznek bennünk. Ezt nagyon nehéz továbbadni! De annál jobb megélni és megtapasztalni! Azt viszik véghez a napi munkájuk során, amivel mi szeretnénk átitatni a gyerekeink életét és ezáltal látom, hogy van értelme, hogy van létjogosultsága!

Miért fontos, hogy legyen nálunk is választék a különféle óvodák és iskolák között?

Az intézmények közötti választás lehetőségét alapvető emberi jognak tartom! Eddig erre kevés lehetőség adatott meg és talán pont ezért sokan szomjaznak már az újdonságra! Szeretetteljes családi légkörben élünk, ezért nekem nagyon fontos, hogy a társadalomba való kilépéskor, azaz az óvodában, majd az iskolában is hasonlóakat tapasztaljanak meg a gyerekeim. A választás mindig jó, de nekem a Waldorf pedagógia egyezik a saját és párom elképzelésével, tanító, nevelő szándékával és nem más a lehetőségek közül. Nem is érint meg a többi!

Márti, Te Waldorf osztálytanító vagy, ezenkívül három gyermek édesanyja.
Fontosnak tartod a teljes pedagógiai szabadságot, a gyermekközpontú nyugodt organikus fejlődést?


A teljes pedagógiai szabadságot nagyon fontosnak tartom, különösen azért, mert a nevelés - művészet. A művészetnek pedig csakis a szabadság lehet az egyetlen éltető közege. Számomra talán épp a nevelés művészeti lényege Rudolf Steiner legfontosabb üzenete. Ugyanakkor a szabadsághoz az is hozzátartozik, hogy nem válunk szokások, dogmák rabjaivá. Márpedig ha egy intézmény, rendszer régóta fennáll, ez a veszély leselkedhet rá. A Waldorf pedagógiában és annak folyamatos megújulásában nagyon fontos, hogy az osztálytanító legyen nyitott kollégái véleményére, tanácsaira, kész legyen segítséget kérni és elfogadni, természetesen adni is.

A gyermekközpontú, nyugodt és organikus fejlődés pedig csakis akkor biztosított, ha valóban művészi szinten éljük meg pedagógiai munkánkat. Nagyon szomorú és ellentmondásos jelenség, ha a pedagógia nem gyermekközpontú (ugyan mi másnak van értelme?!) vagy nem engedjük életkorának megfelelően, nyugodt tempóban fejlődni a gyermeket (ettől csak megbetegszik) vagy organikus egész helyett a világot tudománydarabkákra vagdalt összefüggéstelen halmazként mutatjuk meg neki.

Krisztián építészmérnök, két gyermeke van.
Nem érzed tehernek az óvoda, iskola szervezésével kapcsolatos feladatokat?


Túlzás lenne azt mondani, hogy tehernek érzem, de korábban voltak olyan időszakok amikor túl sok időt fordítottam arra, hogy mindennel képben legyek azért hogy eltudjam dönteni miben is tudok hatékonyan segíteni, de ez már letisztult, illetve nekem az is nagy segítség hogy mi a Dórival a feleségemmel, fel is tudjuk osztani a feladatainkat. Azaz igyekszem úgy csinálni, hogy ne érezzem tehernek, valamint, ha néha kicsit kezdem tehernek érezni akkor kicsit háttérbe teszem a Waldorfot és csak az SOS teendőket csinálom meg vele kapcsolatban. Összegezve a válaszom, nem.

Szerinted miért jobb a már 40 éve "reformálódó" közoktatásunktól eltérő nevelést választani?

Egyrészt az állami oktatási rendszer számonkérésének milyenségéből adódó belső korlátok és feszengések kialakulása - nos, számomra ez egy igen negatív pont a jelenlegi oktatási rendszerben (nyilvánvalóan ez nem hat mindenkire negatívan be pl. nekem iskolás koromban azt hiszem ezt nem sikerült jól kezelnem).
Másrészt a gyakorlati tudás megszerzése alapvető fontosságú, ami szerintem csak akkor elsajátítható, ha a diák figyelmét felkeltik az adott téma irányába, odafigyelnek arra, hogy egyénenként mi áll az érdeklődés középpontjában, és pedagógiailag támogatják az ösztönös tudásvágy fennmaradását.
Harmadrészt a természet egyensúlyára való odafigyelés nélkülözhetetlen tanulni való, ebbe izgalmasan és a gyakorlatban kell bevonni a gyerekeket, és a Waldorf tudja ezt.

Klári három gyermek édesanyja, csodálatos kézműves termékeket készít és árul.
Milyen indíttatásból dolgozol a kezdeményezésben?


Hűha, hát most nagyon sok mindent fel tudnék sorolni Neked. De tényleg :) A vágy gyermekeim szabad személyiségének fejlődése után, a nyugodt, kiegyensúlyozott és szeretett hétköznapok után, tagjává válni egy egymást segítő, elfogadó közösségnek, csak hogy a hirtelen, elsőre eszembe jutó dolgokat említsem.
De ami talán ezeknél is fontosabb: mély meggyőződéssel hiszem, hogy jót cselekszem én is, és a velem együtt dolgozó szülők is. A világunk jobb és élhetőbb hely lesz ezzel az iskolával.

Szerinted fontos a művészeti tevékenység az iskolában?

Abszolút. Úgy gondolom, hogy minden embernek szüksége lenne egy hozzá közel álló művészetben elmélyülni. Önmagunk és világunk megértéséhez szerintem a művészet az egyik legkézenfekvőbb "eszköz". Fontos, hogy ezt a lehetőséget gyermekeink kezébe adjuk.

Jutka, pszichológus, három kislányt nevel férjével, egy iskoláskorút és két kisebbet.>br> Mi volt a hívó szó, ami miatt a kezdeményezést megismerted?

Gyermekközpontú, más, a gyermekek tisztelete.

Nehéz a szülő számára kiválasztani a megfelelő iskolát?

Részben igen, ha a gyereknevelésben vannak ideák, amikhez ragaszkodunk. Részben saját gyerekkori tapasztalataink is megnehezíthetik a döntést. Másrészt viszont meg kell tanulnunk együtt élni a választásainkkal, és ha ez megy, ez a döntéshozatalban is segít...

Arra azért kíváncsi lennék, hogy ha az az elved, hogy "meg kell tanulnunk együtt élni a választásainkkal", akkor miért fektetsz energiát egy újdonságba?
Talán mégis fontos volna a palettát színesítő alapítványi és magániskolák számát növelni?


Amikor már megszületett a döntés, akkor tudni megnyugodni benne. Persze újra lehet vizsgálni, és új döntést hozni, és ebben újra megnyugodni, ha kell :)
Az én esetemben, ha a waldorfra vetítem, akkor gondolhatok arra, hogy megtanulni együtt élni azzal a döntéssel, hogy mikor Villő hat éves lett, nem volt Waldorf iskola, ezért beírattuk egy állami iskolába. De most, hogy lesz, akkor pedig azzal, hogy kivesszük egy nem túl vacak iskolából tudva, hogy nehéz lesz, mivel a tanítóját szereti, a gyerekekkel jól kijön. És mégis hiszek benne!

Pap Zsuzsanna






Az indulás óta olyan sokan lettünk, sokféle háttérrel, sokféle tapasztalattal és sokféle elképzeléssel, hogy a személyes bemutatkozást nem tartjuk már annyira fontosnak, mint akkoriban. Már csapat vagyunk, a közösségért dolgozunk.

Ami közös bennünk, hogy hiszünk abban, hogy egy JÓL MŰKÖDŐ WALDORF ÓVODÁT ÉS ISKOLÁT fogunk létrehozni és ezért lelkesen dolgozunk - ki ki a maga módján.

Várunk közénk!

Az alapító tagok:
Bergyàr Jutka
Boros Ildi
Fodor-Gál Nikol
Gampel Évi
Grosz Pálma
Hajdú-Benkő Lili
Kelemen Dóri
Nyebolszin Paulina
Pupkayné Majer Barbi
Reischl Kriszta
Révay Dóri
Révész Márti
Dr. Szarvas Zsuzsi
Szegő Ági
Ásmány Kata